Son günlerde meydana gelen otobüs kazalarıyla ilgili AKŞAM’a konuşan Türkiye Otobüsçüler Federasyonu Genel Başkanı Birol Özcan, kazaların yaşanmasında otobüs teknolojisindeki dijitalleşmenin etkisine işaret ederek şunları kaydetti:
“Bizde 2018’den bu yana denetleme sistemi var. Sistem bize, otobüs hangi otogardan çıkıyor, nereden yolcu alıyor, nerede yolcu indirecek, hepsini söylüyor. Ulaştırma Bakanlığı bu yıl itibarıyla bu sistemi takibe başladı.”
KORSAN SEFERLERE DİKKAT
“İstanbul’da kışın 200-300 sefer korsan dediğimiz kahvehanelerden, kasaplardan, ilçelerden yapılıyor. Yol kontrolü yapıldığında iki şoförün de ehliyetine, SRC belgesine, takometresine bakmak lazım. Takometreler bir şoförün yıllık seferlerinin toplamını gösteriyor. Bu denetleme mekanizması dört dörtlük uygulandığında korsan taşımacılığın ve dolayısıyla kazaların önüne geçilebilir. Şoför ve personel konusunda meslek okulları düzeyinde bir kaynağa ihtiyacımız var. Eskiden şoförler muavin yetişiyordu. Muavinlik kaptan şoförlüğe giden bir yoldu. Şimdi otobüsler otomatik sistemlerle donatılıyor. Ancak eski şoförler yeni çıkan otobüsü bilmeden yola çıkıyor. Bu personellerin mutlaka eğitilmesi gerekiyor. Yeni nesil otobüslerde inanılmaz derecede bir otomasyon ve teknoloji söz konusu. Yeni nesil araçlara yeni nesil şoförler yetiştirmemiz lazım. Eski şoförler araç arıza yaptığı zaman tamir dahi edebiliyorlardı. Şimdi sadece direksiyon şoförlüğü yapılıyor.”
ÜCRET POLİTİKASI GÜNCELLENMELİ
“Ücret politikasının mutlaka güncellenmesi gerekiyor. Şoförlere tatmin edici ücretler vermek zorundayız” diyen Birol Özcan şöyle devam etti: “Bazı firmalar günlük şoförlerle çalışıyor. Şoförler maaşlı, sigortalı olmalı. Bunun için de yolcu maliyetlerinin düşürülerek otobüs firmalarının para kazanması lazım. Firmalar şu anda şimdi yeteri kadar yolcu bulamıyor. Yolcu azaldıkça maliyetler yükseliyor. Bir otobüsün fiyatı 16 milyon TL. Maliyetler yüksek, biletler pahalı. Yeni bir düzene geçmemiz lazım. Avrupa’ya gittiğimizde şoför, bilgisayardan şirketine haber veriyor. Hatta kendi kendine alkol testi yapıp sonucu bildiriyor. Avrupa’daki bir otobüs bir yılda 50-100 bin kilometre yaparken Türkiye’de ise ortalama 300 bin kilometre kat ediyor. Şu anda yaklaşık 8500 otobüs şehirlerarası çalışıyor. Sadece İstanbul’dan günde 1000-1200 otobüs çıkış yapıyor.”
7 AYDA 3 BİN 713 OTOBÜS KAZASI YAŞANDI
TÜİK verilerine göre 2023’ün son 7 ayında yaşanan 309 bin 573 trafik kazasından 3 bin 713’ü halk veya yolcu otobüslerinden kaynaklandı.
İşte o kazalardan bazıları:
02.01.2024: İstanbul’dan Malatya’ya giden yolcu otobüsü, yoldaki buzlanma nedeniyle Akçadağ Develi Mahallesinde devrildi. Aynı istikamette seyreden kamyon da devrilen otobüse çarptı. Kazada 4 kişi hayatını kaybetti.
16.12.2023: Çanakkale-Bursa karayolunda yolcu otobüsü ile kamyon çarpıştı; 3’ü ağır 9 kişi yaralandı.
28.12.2023: Sakarya’da Kuzey Marmara Otoyolu’nun İstanbul istikametinde aralarında 3 yolcu otobüsü ve 1 TIR’n da bulunduğu 7 araç zincirleme kazaya karıştı. Kazada, 10 kişi hayatını kaybetti, 54 kişi yaralandı.
20.08.2022: Tarsus-Adana-Gaziantep (TAG) Otoyolu’nun Nizip bölümünde meydana gelen kazada, aralarında 2 basın mensubunun da bulunduğu 16 kişi hayatını kaybetmiş, 30 kişi yaralanmıştı.
23.12.2023: Şanlıurfa’da yolcu otobüsü ve 2 TIR’ın karıştığı kazada 1 kişi hayatını kaybetti, 15 kişi yaralandı.
Erzurum’da trafik kazalarını önleme amacıyla yol kenarlarına kaza sonucu hasar almış araçlar yerleştirildi. Önlerine azami hız sınırını, trafikte cep telefonu kullanmanın ve alkol tüketmenin yasak olduğunu bildiren levhalar eklendi.