Mithat Yurdakul / ANKARA – Ticaret Bakanlığı, son dönemde yükselişte olan uluslararası e-ticaretten küçük ve orta ölçekli esnafın yararlanması için kılavuz hazırladı.
E-ihracatta gümrük prosedürleri ve lojistik süreçler hakkında bilgi verilen kılavuzda, internet üzerinden yurtdışına satış yapan esnafa, dolandırıcılara karşı dikkatli olmaları, yabancı ülkelerdeki bayramları kullanmaları, farklı kültürleri dikkate almaları tavsiyesinde bulunuldu.
Bakanlığın kılavuzuna göre küresel e-ticaret pazarının 2030 yılına kadar 7.9 trilyon dolara ulaşması beklenirken, Türkiye’nin ise 2021 – 2025 arasında, e-ticarette en hızlı büyümeyi yakalayan ülke olması tahmin ediliyor.
Büyüme tahmini %14.59
Kılavuzda, “Dünya geneli ortalaması yıllık e-ticaret büyüme beklentisi yüzde 6.29 iken, ülkemiz için bu oran yıllık yüzde 14.59 olarak tahmin edilmiştir. Ülkemizde e-ticaretin, potansiyelinin ve perakende ticaret içindeki payının giderek artacağı anlaşılmaktadır” denildi. Esnaf ve sanatkârların e-ihracata adım atarken ülkelerin gümrük mevzuatları hakkında bilgi edinmelerinin önemine dikkat çekilen kılavuzda, “Gümrük vergisinden muaf olmak için ABD’ye kargo bedeli dahil değeri 800 doları geçmemesi, AB ülkelerinde 22 euro’yu geçmemesi, Azerbaycan’da 300 doları geçmemesi, Rusya’da 150 euro’yu geçmemesi, BAE’de 270 doları geçmemesi gümrük vergisinden muaf olmak için yeterli” denildi.
Farklı ödeme seçeneği
E-ihracat yapmak isteyen işletmelerin sanal mağaza kullanması gerektiği ifade edilen kılavuzda bazı tavsiyeler şöyle oldu:
– “Sınır ötesi pazarlarda e-ticaret yapmaya çalışan işletmeler, dolandırıcılara karşı dikkatli olmalı. Bu sebeple yerel müşteri davranışları konusunda tecrübeli ödeme kanalları seçilmeli.
– Yerel vergilendirme ve e-ticaret kanunları hakkında bilgi sahibi olunmalı.
– Bazı sınır ötesi pazarlarda e-ticaret yapan işletmeler, operasyonel süreçlerini yerel unsurlar dışında farklı kanallarla yürüttüklerinde hükümet müdahaleleri ile karşı karşıya kalabilmektedir. E-ticaret yapılan ülkedeki e-ihracat ve e-ithalata ilişkin düzenlemeler hakkında genel bilgi sahibi olunmalı.
– Ürünü teslim alan müşteri ek vergilerle karşılaştığında hayal kırıklığı yaşayabilmektedir. Bu sebeple yerel vergilendirmeleri iyi anlamak ve müşterinin buna göre ödeme yapmasını sağlamak çok önemli.
– Örneğin Amerika ve Çin’in tüketici tabanı ve kültürleri çok farklı. Bu sebeple e-ihracatta hedef pazarın hassasiyetleri ve kültürü dikkate alınmalı.
– Ulusal bayramlar, e-ihracatın önemli başlıklarından. Bu gibi zamanlarda hedef pazara göre reklam veya kampanya stratejilerinin izlenmesi satışları artıracaktır.”