Limanlar, bulunduğu bölgenin ticarete açılan kapıları olarak önem kazanıyor.
Akdeniz’de ve Adana’ya yapılacak limanların da bölgedeki ticareti hareketlendirmesi bekleniyor.
Bu limanlar sayesinde bölgenin cazibesinin artması, istihdam olanağı yaratması, Türkiye’nin gayrisafi yurt içi hasılasına yaklaşık 2,5 milyar lira doğrudan, dolaylı ve indirgenmiş ekonomik etkilerle ciro olarak toplam 20 milyar liralık etkisi olması bekleniyor.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Mersin Lojistik Limanı ve Ana Konteyner Limanı projelerine ilişkin bilgi vererek, bu iki limanla birlikte dünya ticaretinde ve uluslararası ulaştırma koridorlarında yeni ticaret ekseninin oluşturulacağını dile getirdi.
“Bölgedeki kapasitesi artacak”
Mersin ve Adana’da yapılacak limanların için önemine değinen Bakan Uraloğlu, yeni yapılacak limanlarla bölgedeki kapasitelerin çok üzerine çıkılacağını dile getirdi.
Uraloğlu, Mersin Lojistik Limanı’nın yapımına esas olmak üzere ihtiyaç duyulan çalışmalara başlandığını, bu kapsamda konum belirlenmesi, taslak genel vaziyet planı, kesitler, açıklama raporu, yaklaşık maliyet hazırlanması ve fizibilite raporu hazırlanması işlerinin sözleşmelerinin yapıldığını söyledi.
Mersin Lojistik Limanı’nda ilk etap proje çalışmaları tamamlandı
Mersin Lojistik Limanı’nda ilk etap proje çalışmalarının tamamlandığını ifade eden Uraloğlu, şu bilgiyi verdi:
Çalışmalar sonucunda, liman kapasitesinin yıllık yaklaşık 10 milyon TEU olması planlanmaktadır. İlk etüt çalışmaları tamamlanan limanın ikinci aşamasına geçildi.
“Adana Ana Konteyner Limanı Projesi’nin ÇED süreci devam ettiyor”
Yumurtalık ilçesinde yapılması planlanan Adana Ana Konteyner Limanı Projesi’nin ise ÇED sürecinin devam ettiğini vurgulayan Uraloğlu, limanın yıllık 9 milyon TEU konteyner elleçleme kapasitesine sahip olacağını bildirdi.
Akdeniz Bölgesi’nde 44 liman var
Akdeniz Bölgesi’nde Hatay-İskenderun, Adana ve Mersin’de büyük ya da küçük elleçleme yapan 44 liman bulunduğunu aktaran Uraloğlu, bunların yıllık elleçleme kapasitesinin yaklaşık 100 milyon ton dökme yük, 170 milyon ton sıvı yük ve 4,5 milyon TEU konteyner elleçleme olduğunu ifade etti.
“Türkiye’deki limanlar, ekonomi için hayati önem taşıyor”
Türkiye’nin, çeşitli ülkelere doğrudan deniz bağlantıları sağlayan 8 bin 333 kilometrelik kıyı şeridinde Karadeniz, Batı Avrupa, Orta Doğu ve Kuzey Afrika bölgeleri için önemli bir deniz alanına sahip olduğuna dikkati çeken Uraloğlu, Türkiye’deki limanların ekonomi için hayati bir önemi bulunduğunu söyledi.
“Bölge iman endüstrisine oluşacak”
Uraloğlu, yeni limanlarla bölgenin liman endüstrisinin oluşacağını belirterek, şunları kaydetti:
Bu limanlar sayesinde bölgede endüstri, lojistik, maden, tarım, tekstil, hayvancılık, enerji gibi ana sektörlerde yeni atılımlar gerçekleşmesini öngörüyoruz. Akdeniz Bölgesi’nin, dünyanın yeni bir liman cazibe merkezi olmasını hedefliyoruz. Limanlarla bölgede dolaylı olarak yaklaşık 50 bin, doğrudan ise 10 bin istihdam alanı oluşacak. Türkiye’nin gayrisafi yurt içi hasılasına yaklaşık 2,5 milyar lira doğrudan, dolaylı ve indirgenmiş ekonomik etkilerle ciro olarak toplam 20 milyar liralık etkisi olacak. Mersin ve Adana’da yapılacak her iki limanla, dünya ticaretinde ve uluslararası ulaştırma koridorlarında yeni ticaret ekseni oluşacak.
Limanlar uluslararası lojistiği Türkiye üzerinden geçirecek
Uraloğlu, Akdeniz’de kurulacak limanlarla Basra Körfezi’nin Irak ve Türkiye üzerinden Akdeniz’e bağlanmasının yanı sıra Süveyş Kanalı’ndan gelen büyük tonajlı gemilerin yüklerinin Türkiye üzerinden dağıtılmasının sağlanacağını belirterek, doğu-batı, güney-kuzey koridorlarında demir ve kara yollarından taşınan yüklerin Akdeniz’e Türkiye üzerinden geçmesine olanak sağlanacağını bildirdi.
Haber Kaynağı: Anadolu Ajansı (AA)